+48 512 310 224

03 kwietnia 2023

Gdzie mam OFE i co mam tam sprawdzić?

Podczas spotkań często pada zdanie: „Panie Krzysztofie, ale ja to Otwartego Funduszu Emerytalnego nie posiadam, kilka lat temu podczas ogólnopolskiej kampanii wybrałem ZUS, więc tam na pewno nie mam już żadnych pieniędzy, a nawet jeśli mam to kompletnie nie wiem gdzie tego szukać”. Nic bardziej mylnego
  • Do OFE obowiązkowo są zapisane osoby, które urodziły się po 1968 roku, z kolei te które na świat przyszły wcześniej miały wybór czy chcą przystąpić do Otwartych Funduszy Emerytalnych.
  • Według reformy z 2014 roku, OFE przestało być obowiązkowe, dlatego należało się określić, czy chcemy by dalej naszej pieniądze trafiały do II filaru.
  • Tak więc, jeśli pracowałeś między 1999 a 2014 rokiem to z dużą dozą prawdopodobieństwa posiadasz OFE. Nie pamiętasz gdzie? Aby dowiedzieć się możesz:
    • wybrać się do ZUSu osobiście,
    • spróbować się dodzwonić do ZUSu,
    • zalogować się do PUE ZUS (rekomendowane najszybsze rozwiązanie)
 
  • Możemy zalogować się poprzez profil zaufany lub bankowość elektroniczną.
  • Po zalogowaniu w prawym górnym rogu trzeba wybrać opcję: Ubezpieczony następnie z lewej strony opcję OFE. I mamy to: Na samym środku wyświetli nam się nazwa funduszu, do którego jesteśmy przypisani.
 
Poniżej instrukcja logowania w formie grafiki:
Chcesz dowiedzieć się, gdzie masz Otwarty Fundusz Emerytalny? Poniżej przedstawiamy logowanie do OFE.
 
Gdy już wiemy, gdzie mamy OFE to nie pozostaje nic innego jak wejść na stronę towarzystwa i zobaczyć, jak to wygląda. Poniżej linki do stron konkretnych towarzystw:
 
I teraz...
  • Jeżeli już kiedyś się tam logowaliście, a nie pamiętacie hasła to skorzystajcie z opcji przypomnienia.
  • Natomiast jeżeli nigdy tam nie byliście to należy w pierwszej kolejności założyć konto.
 
Najczęściej do sprawdzenia OFE będziecie potrzebowali swoich podstawowych danych (imię, nazwisko oraz numer PESEL), ponadto przydatny będzie numer właściciela rachunku. Taki numer znajdziecie na każdym liście z OFE. Jeśli nie uda Wam się takiego listu znaleźć to będziecie musieli skontaktować się z Waszym Otwartym Funduszem Emerytalnym (najlepiej telefonicznie) – wówczas ten numer zostanie Wam przekazany.
 
Po co to wszystko? Po to, by sprawdzić kilka bardzo ważnych rzeczy, mianowicie:
  1. Kwota środków, jaka została zgromadzona na OFE,
  2. Dane personalne i kontaktowe, które mogą być w systemie nieaktualne, takie jak:
    1. nazwisko (jeśli w ostatnim czasie uległo zmianie)
    2. seria i numer dowodu osobistego (często nieaktualne z powodu wymiany dokumentu co 10 lat)
    3. adres korespondencyjny (ten, który jest obecnie wpisany może być Waszym poprzednim adresem, przez co wszystkie listy z OFE mogą do Was nie dochodzić, bo już dawno Was tam nie ma),
  3. Osoba uposażona (niektórzy nie wiedzą lub zapominają, że środki z OFE są dziedziczone, w związku z tym często spotykam się u klientów z sytuacją, że zapomnieli o tej aktualizacji wobec czego uposażonymi byli nieżyjący rodzice albo byli małżonkowie),
  4. Historia wpłat składek na konto w OFE.

Znajdziesz mnie również na:

+48 512 310 224

e-mail:  

krzysztof.gurgurewicz@phinance.pl

ul. Marcelińska 16

60-801 Poznań

Doradca Finansowy

Krzysztof Gurgurewicz